Нашият блог

Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 3 част

Музиката не е просто и безразборно редуване на музикални звуци, а тоновете се движат по строго определени закономерности и логика.

Курс по Елементарна теория на музиката 3 част

Курсът е продължение на Първата и Втората част от поредицата Елементарна теория на музиката и поднася нови знания и понятия надграждайки първите серии. По този начин трите курса са неотделима част от цялото наречено Елементарна теория на музиката.

В музиката абсолютно всяко нещо си има име. Например два тона са интервал. Интервалът има различни характеристики, може да е хармоничен или мелодичен, чист, голям, малък, увеличен, умален, двойно увеличен, двойно умален. Кои са неговите енхармонични замени. Има прости и сложни интервали, кои са обръщенията на интервала. Как се наричат тоновете на интервала и още и още свързано само с тези два тона. Три тона вече са акорд. Той може да бъде мажорен, минорен, увеличен, умален, може да има една или друга функция в тоналността. Тоновете на акорда също имат имена. Как се наричат обръщенията на акорда? Какво може да бъде положението на акорда? А какво може да бъде неговото разположение? Даже и един тон може да получи разнообразна характеристика – като степен, продължителност, октавова принадлежност, начин на изпълнение (щрих), динамика и т.н.

Наименованията на явленията и съотношенията в музиката се учат в елементарната теория на музиката. Нека ви припомня, че тя се нарича така, защото изучава елементите на нотното писмо, а не защото е лесна и елементарна като трудност. Тя е граматиката на музиката. Както не е възможно да овладеем един език, без да знаем неговата граматика, така и овладяването на музиката би било повърхностно, без знанията за елементите на нотната писменост.

Видео 1 Лад, тоналност, гама

Видеоурок за това какво е лад, какво е тоналност и какво е гама. Тоновете имат определени взаимоотношения едни спрямо други. Също както в обществото, така те в лада или тоналността имат определени зависимости, йерархия. Музиката не е просто и безразборно редуване на музикални звуци, а тоновете се движат по строго определени закономерности и логика.

Видео 2 Устойчиви и неустойчиви степени

Степените в тоналността си взаимодействат. Те не са еднакви по значение и важност. Видеото обяснява устойчивите и нуестойчивите степени в тоналността, както и начините за разрешаване и тежненията между тях.

Видео 3 Интервали 1 част

Видеото дава познания за това:

Какво е интервал,

Как се наричат тоновете на интервала,

Кой от тях е основен и кой страничен,

Какво са интервалите според начина на изпълнение

Какви са интервалите според броя на степените

Как да отгатваме кой е интервала

Въпроси върху получените знания

Видео 4 Интервали 2 част

интервали

Как се наричат интервалите според качествения им състав

Кои са чисти, малки, големи, увеличени, умалени, двойно увеличени и двойно умалени интервали

Какъв е тоновия състав на видовете интервали

Кои интервали наричаме енхармонични

Видеото е подходящо за всички, които се интересуват и учат музика. Полезно е и за тези, които ще кандидатстват в направление свързано с музиката.

Видео 5 Интервали 3 част

Обръщение на интервалите.

Какви промени стават при обръщението, кой интервал в какъв се превръща.

Диатонични и хроматични интервали – каква е разликата?

Видеоурок 6  Да научим басов Фа ключ

Видеоурок, част от Курс по Елементарна теория на музиката 3 част. Запознава с местата на нотите на басов ключ и начините за тяхното разпознаване.  Видеото е подходящо, за начинаещи музиканти, на които предстои да работят с този ключ.

Тези, които искат да свирят на пиано е необходимо да познават басов Фа ключ. Други инструменталисти като виолончелисти, контрабасисти, акордеонисти, някои духови инструменти, ниските певчески гласове, също използват този втори по популярност след виолиновия ключ. От това, колко добре го владеете зависи успешното разчитане на непознат нотен текст.

Видеоуроците са подходящи за всички, които се интересуват и учат музика. Полезно е и за тези, които ще кандидатстват в направление свързано с музиката.

Може да откриете и се възползвате от целия курс, което ви дава отстъпка. Може да придобиете отделни уроци, които да попълнят някои пропуски в знанията ви или да отговорят на определени въпроси.

Видеоуроците по Елементарна теория на музиката са предвидени така, че обучаващият се да може сам да усвои определен материал, спестявайки пари и време от вземането на уроци. Ако посещавате училище или определен преподавател, това ще ви освободи време за повече практически упражнения по време на урока. Може да повтаряте видеата, колкоо е необходимо до затрвърдяването на определения урок. И ако все пак останат у вас въпроси да ги зададете на преподавателя си или да ги поставите тук в сайта като коментар.

Ако ви е харесала статията, не забравяйте да коментирате и да споделите в любимата си социална мрежа.

Сега, по времето на извънредното положение в страната, наложено от карантината, заради грипа, когато сме изолирани и принудени да останем в къщи, самообучението е един от начините да не спираме своето развитие в областта на музикалното изкуство.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 2 част

Курс по Елементарна теория на музиката 2 част.

Курсът е продължение на Първата част и поднася нови знания и понятия надграждайки първите серии. По този начин двата курса са неотделима част от цялото наречено Елементарна теория на музиката.

elementarna teoria muzika

Съдържание:

  1. Изразни средства на музиката
  2. Тон, полутон
  3. Буквени и слогови наименования на тоновете
  4. Знаци за алтерация
  5. Динамика в музиката
  6. Щрихи в музиката
Изразни средства на музиката
елементарна теория на музиката

Видео 1: Изразни средства на музиката ни запознава с основните изразни средства на изкуството музика. Така както всяко изкуство има своите изразни средства: литературата борави с думи, изрази, епитети, сравнения и т.н., Изобразителното изкуство използва багри, форми, контури, перспектива. Музиката има специфични за нея средства за изразяване, породени от стоителния материал, който използва – музикалните тонове и техните свойства. Кои са изразните средства и как се изписват в нотния текст.

тон полутон

Видео 2: Тон, полутон. Това видео ни запознава с най-малките разстояния между тоновете, делението на октавата на полутонове и как да ги разпознаваме.

Гвидо д`Арецо

Видео 3: Буквени и слогови наименования на тоновете. Кои са слоговите и кои буквените наименования на тоновете. Как се използват в съвремената музика. Особено се е увеличило използването на буквените наименования с навлизането на електроните инструменти и техните възможности.

бемол

Видео 4: Знаци за алтерация. Всички бели клавиши имат имена, а знаете ли как се наричат черните клавиши. Как се отбелязва изменението на височината на тона. Какво е диез, бемол, двоен диез и двоен бемол. А какво е действието на бекара? Всичко това ще научите от видеото Знаци за алтерация.

динамика в музиката

Видео 5: Динамични знаци. Видеото обяснява какво е динамика, кои са динамичните знаци и какво е тяхното значение за емоционалното изпълнение на музика. Какво е фроте, пиано, диминуендо и т.н.

щрихи в музиката

Видео 6: Щрихи в музиката. От това видео ще научите кои са начините за изпълнение на музика и как се означават. Какво е легато, стакато, нон легато, маркато и др.

Курсовете по Елементарна теория на музиката 1 и 2 част са комплектовани и могат да се закупят в магазина на сайта. Възможно е и закупуването на отделни видеоуроци от съответния курс.  В процес на изготвяне е третата част на видеокурса. Уроците от него се появяват в магазина на сайта поеденично, за да могат да бъдат закупени при нужда, без да се чака завършването на третата част.

Related: Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 1 част

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 1 част

Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 1 част

Желаете да се занимавате с музика професионално или като любител?

Тогава може би е важно да помислите и за вашата нотна грамотност. Можете ли да четете ноти? Знаете ли какво означава този или онзи знак изписан около нотния текст? Къде стоят нотите и колко дълго продължават да звучат?

elementarna teoria muzika

Курсът по елементарна теория на музиката

е много полезен не само за начинаещите музиканти, но и за тези, на които предстои явяване на изпит за приемане в учебно заведение изучаващо музика. Изпитът по музикална матура след 12 клас включва като част от материала и Елементарна теория на музиката и владеенето й.

Елементарна теория на музиката и солфеж

са двете основни дисциплини, които наравно с музицирането изучават начинаещите музиканти. Тези дисциплини съпътстват до края учебния процес. За целта ще обясня какво изучава Елементарната теория на музиката и защо тя е толкова важна.

Музикална граматика

Така както изучаването на един език е невъзможно без правописа и граматиката, така изучаването на музиката без нотното писмо и правилата за изписване на ноти и нотни знаци е половинчато образование. Невъзможността да се разчете и след това изсвири или изпее един нотен текст обрича музикантите да бъдат зависими от това дали някой и доколко добре е изпълнил нещо, за да могат те да го повторят. Някой да изпее песента и ние като папагал ще я повторим. Някой да изсвири нещо и ние доколкото сме запомнили и разбрали ще повторим.

Това не може да бъде? Правилно. Музиката, както и словото си има писменост и добрия музикант, пък бил той любител трябва да познава тази писменост и нейните правила.

Това изучава Елементарната теория на музиката. Трябва да ви кажа, че в музиката всичко е толкова точно, колкото и в математиката. Един знак има своето значение и то се спазва много точно. Веднъж написана авторовата музика не може да се променя без разрешението на автора. Забранено е.

Курс по Елементарна теория на музиката 1 част

В първата част на Курса по Елементарна теория на музиката са включени следните теоретични знания:

звук шум тон


Видео 1:

Звук, шум, тон. Свойства на тона – Музиката използва като материал музикалните тонове. Какво е звук, шум и тон. Кои са свойствата на музикалния тон и как се записват те на нотния текст. Какво е значението на всяко свойство.

музикална система октавови групи

Видео 2:

Музикална система. Октавови групи – това видео е относно Музикалната система и октавовите групи – всяка музикална система има своя набор от музикални тонове. С какво борави съвремената музика, каква е нейната система. Какво е октавова група. Колко са октавите и как се наричат?

Елементи на нотното писмо

Видео 3:

Видеото ни запознава с Елементите на нотното писмо – кои са елементите на нотното писмо? Какво е музикален ключ, колко са ключовете? Какво е нота, такт, тактови черти, знаци за алтерация, тактов показател, петолиние и още други елементи?

Как да четем бързо и лесно ноти

Видео 4:

Как да четем бързо и лесно ноти? Знаете ли по каква логика се изписват нотите и как се откриват техните места? Ако знаете начина на разпределение на петолинието може да прочетете всяка нота. Впоследствие те се научават наизуст, но в началото е необходимо да можете да пресметнете и да познаете сами.

тонови трайности и нотни стойности

Видео 5:

Тонови трайности и нотни стойности. Как се записва продължителността на тоновете. Тонови трайности и нотни стойности e видеоурок посветен на едно от най-важните неща в музиката – как записваме ритъма. Как се наричат нотните стойности, с които записваме тоновите трайности, как се делят и как се измерват? Колко времена е всяка нотна стойност?

точката след нотата

Видео 6:

Точката след нотата. Точката след нотата е урок-продължение на Тонови трайности и нотни стойности. Как се отброява точката, поставена след нотата, колко времена продължава да звучи? Много често нотните стойности се използват точкувани. Най-често се среща половина нота с точка.

Урокът дава необходими знания за заниманията с музика. Как да изчисляваме продължителността на точката, поставена след нотата. Колко могат да бъдат точките и как се изчислява всяка следваща?

Най-често срещани ритмични групи с точкувани ноти.

Вид на Курсовете:

Курсовете по Елементарна теория на музиката 1 и 2 част са комплектовани и могат да се закупят в магазина на сайта. Възможно е и закупуването на отделни видеоуроци от съответния курс.  В процес на изготвяне е третата част на видеокурса. Уроците от него се появяват в магазина на сайта поеденично, за да могат да бъдат закупени при нужда, без да се чака завършването на третата част.

Related: Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 2 част

Related: Курс по Елементарна теория на музиката Видеоуроци 3 част

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Учител или самоучител – коя опция е по-добрата?

Учител или самоучител?

Много популярно стана да се гледат клипчета в You Tube и да се учи да се свири на пиано или на друг инструмент. Има и доста материали по вокални техники.

Мкедонско девойче свири

От доста време си мисля по този въпрос и искам да изкажа своето мнение, като приканя и вас – приятелите на сайта да споделите свои мисли като коментирате след публикацията.

Какво е предимството на този начин на учене, аз го наричам самоучител?

Първо
Всеки намира това, което му харесва. Това означава, че ще учи с удоволствие. Седи, повтаря и научава.

Второ  

Не е необходимо да знаеш ноти. За да можеш да четеш нотен текст се иска доста време, няколко години занимания. А в случая – гледай и повтаряй.

Трето

Няма опасност да свириш неточно или неритмично. Записът е прецизен.

Четвърто

Безплатно е или е почти безплатно.

Кои са предимствата на заниманията под ръководството на учител?

Първо

Постановката. Както при спорта, така и при свирене и пеене е необходимо да имаш правилна постановка. В противен случай има опасност от травми. Сериозно говоря. Имам редица колеги, които си смениха професията, поради заболявания вследствие на неправилна постановка.

Второ

Нотите, нотите и пак нотите. Отново става въпрос за тях. Нали не мислите, че един човек може да се хвали че владее чужд език, ако не може да чете на него? Същото е и с музиката. Този който не може да чете ноти е обречен да повтаря като папагал това, което чува или вижда. Цял живот мама му чете приказка, защото той не може да чете сам.

Трето

Учителят е минал специална подготовка и подбира това, което е подходящо за възрастта и уменията на ученика си. Затова е индивидуално обучение. Защото се съобразява с личните качества на ученика и неговите собствени темпове на развитие. Американците правят обучение по пиано на групи от 6 ученика, но при нас обучението е индивидуално. Същото е и с другите инструменти и с певците.

Четвърто

Музиката е не море, а океан. Аз лично се мъча да плувам в него от 57 години и съм видяла и опознала много малка част. Както се казва – все по-често си казвам „Аз знам, че не знам.“ Става въпрос и за музикалната теория. Не можеш да правиш музика, без да знаеш кое какво е и какво е неговото място в цялата картинка. А теорията ще ти я предаде учителят. Има възможност да я накълвеш от учебниците, но упражненията няма как да си ги направиш сам.

Аз имам ученици, които идват с готови познания и сръчности от интернет, опирам се на тях и продължаваме напред.

Сега да споделя моето мнение по въпроса. Не твърдя че е единствено правилно, както се казва миродавно.

И двата начина на учене имат своите предимства и недостатъци. Най-добрият вариант е съчетаването и на двата метода. Любопитството на човека съчетано с опита и познанията на професионалиста е една много успешна комбинация.

В сайта „Аз уча музика“ ще намерите и двата начина предложени като варианти. Може да заявите урок (уроци) и да работите под ръководството на учител, може да изтеглите или да си купите клипчета с познати песни или произведения. Може да поръчате да ви се изготви по ваше желание песен или произведение.

Ако познавате нотите може да изтеглите безплатно или да си купите ноти. Също може да направите поръчка на ноти, които са ви необходими.

Считам, че статията ми е непълна. Сигурно нещо още може да се каже. Затова очаквам вашите коментари и допълнения.

Related: 12 начина за бързо учене на трудни пасажи

Related: 3 педала има пианото. Знаете ли за какво служат?

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Летящата сцена Виртуален конкурс на НУМСИ Бургас

Завърши второто издание на “Flying stage”

Международен виртуален конкурс, в който деца и младежи се състезават в почти всички направления на изкуството.

Рюгзан Рамаданова 2019 FS

Две деца от Арт студио “Белият делфин”

участваха в категория поп и джаз пеене и завоюваха две Поощрения. Като се има предвид, че точките на другите кандидати в резличните възрастови групи стигнаха само за две Трети награди, нашите Поощрения се явяват второ място в надпреварата.

Участваха Рюгзан Рамаданова с песните “Янтра” и “Два орла” и Камелия Василева с песните “Обичам те, море” и “Арлекино”. Записите се изпращат без никаква обработка и трябва да са направени специално за конкурса.

Related:1 юни – ден на детето във варненския зоопарк

Related:1 място и златен медал за Камелия Василева

Ирина Димитрова

1 юни – Ден на детето във варненския зоопарк

За поредна година,

деца от Арт студио “Белият делфин” се изявиха на деня на детето Първи юни. Те пяха на празника организиран от Варненската зоологическа градина.

Празникът беше съпроводен

от много песни, танци игри и награди за публиката. Имаше и малки фокусници, които учудиха със своите умения.

Арт студио “Белият делфин”

се представи с три свои певици: Рюгзан Рамаданова, Камелия Василева и най-малката – Деница Тодева, която пя за първи път пред публика и се представи много добре.

За другите момичета:

Рюгзан и Камелия имат дълъг творчески живот на сцената и това беше поредната им изява, с която зарадваха деца и родители. Двете са носители на много награди на нашционални и международни конкурси.

Последна пя най-голямата

от трите изпълнителки : Рюгзан Рамаданова, която изпълни песента “Копнеж” на Маргарита Хранова и зареди публиката с хубави емоции.

Ирина Димирова

3 педала има пианото. Знаете ли за какво служат?

Трите педала са продължение и неизменна част от механизма на пианото.

Пианото

Пианото има много сложна конструкция.То е плод на дълга еволюция. Негов предшественик е чембалото, наричано още клавикорд или клавесин. При него струните не се удрят, а се дърпат. Затова този инструмент има тих и нежен звук, пригоден за музикална стая.

Кога пианого се налага н музиката?

По времето на Бароковата епоха започва усилен строеж на огромни дворци, църкви, оперни и концертни зали в унисон с модата от това време. На мода са монументалността и декоративността. Те присъстват навсякъде, показвайки мощност, богатство и разкош. За големите концертни зали тихият звук на клавесина не е пригоден. На преден план идва пианото.

Кой е изобретил пианото?

Първото пиано се появява в гр. Флоренция и негов изобретател е Бартоломео Кристофори. За разлика от клавесина, който има тих и еднакво силен звук, силата на звука на новия инструмент зависи от силата на изпълнение. Освен да свири силно и тихо, той може да изпълнява пасажи със засилване или със затихване. Затова първоначално е бил наречен Gravicembalo col piano e forte, или чембало, което може да свири тихо и силно. От това дълго име в днешно време е останало краткото „пиано“. Само в Русия все още инструментът се нарича „фортепиано“. Така този нов инструмент се е чувал в огромните концертни зали на Бароковата епоха.

Но чембалото не изчезнало изведнъж. То продължило да се използва, едновременно с пианото, което има не толкова елегантен, но пък блестящ и концертен звук.

Трите педала на пианото.

Това е историята на пианото. Но въпросът беше, за какво служат трите педала долу по средата на инструмента. Когато ми задаваха този въпрос учениците, аз много често се шегувах като отговарях, че това са „газ, спирачка и амбриаж“. По-малките възприемаха отговора веднага и безрезервно – аха, ясно. По-големите ме поглеждаха: „Госпожо???“. Но когато чуеха пояснението се съгласяваха, че това наистина са „газ, спирачка и амбриаж“.

Част от механизма на пианото

За какво служи десният педал?

Звукът на пианото се произвежда чрез удар с пръста по клавиша, който задвижва много сложен механизъм и накрая една дървено чукче покрито с филц удря струната, която започва да звучи. В момента, в който пуснем клавиша, зад струната се спуска „демпфер“ или заглушител. Той притиска струната и така тя спира да звучи. Когато натиснем „Десния педал“ (газта), всички демпфери се отдалечават от струните и даже да пуснем клавиша, те не заглушават тона. Така пианото започва да звучи с всички изсвирени тонове, докато не пуснем педала т.е. започва да звучи толкова по-силно, колкото са наслоените тонове. Свиренето с този похват придава бляскавост, празничност на музиката и пианистите много обичат да го използват. Затова погледнете на концерти, как те непрекъснато си помагат с десния крак.

Каква е ролята на левия педал?

педали на пианото
Педалите на пианото

„Левият педал“ (амбриажът) се нарича още „Тих педал“ и напротив на десния си събрат приближава всички демпфери до струните, те не могат да трептят с голяма амплитуда и звучат по-тихо. Знаете от свойствата на тона, че силата му зависи от големината на амплитудата. И така ние свирим, но мощността на пианото е умишлено намалена. Освен, че приближава демпферите до струните, левият педал отмества механизма леко вляво. Така чукчетата удрят не по три, а по две струни, а в средния регистър, където струните са по две, те удрят само по едната. Така силата се намалява още повече. Този педал придава една прозрачна звучност на тона в тиха динамика. Използва се много рядко, точно, за да бъде постигната особена, леко загадъчна и приглушена атмосфера. А поначало тихия звук пианистите постигат чрез силата на натиска върху клавишите, а не с помощта на левия педал. Те са майстори и много добре владеят пръстите си.

А какво прави средният педал?

„Средният педал“ (спирачката) се нарича още сордина. Той се появи сравнително скоро, преди няколко десетилетия. Предназначен е да направи пианото много тихо, за да не пречи на съседите и така пианистът да може да свири с часове, без да притеснява никого. В този случай между чукчетата и струните се спуска парче плат и заглушава много звука. Все пак този педал може да се използва ограничено, защото не дава представа за получавания истински звук при свирене.

Трите педала са продължение и неизменна част от механизма на пианото.

Пианото най-използваният за музициране инструмент.

Пианото си остава може би най-свиреният инструмент. То се използва за солово свирене, акомпаниране, композиране, репетиране. Ще го чуем в концертната зала, в заведения с жива музика, в домовете на хората, в залите за уроци и репетиции.На него обичат да свирят както малкие деца, така и възрастни хора – музиканти и любители.

Related: Морски вълни Сборник пиеси за пиано Оп.3

Научи се сам да свириш “Една българска роза на пиано”

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Как да се науча да свиря и пея сам?

Сайтът „Аз уча музика“ се стреми да помогне на тези, който имат желание да се усъвършенстват в музикалното изкуство.

Мислили ли сте си понякога, задавал ли сте си тези въпроси:

Мога ли да се науча да свиря (да пея)?

Музикален ли съм?

Мога ли да се науча да свиря (пея) по ноти?

И отговорът може би е бил “Да, обаче…”:

  • Нямам време
  • Нямам учител
  • Нямам пари
  • Не знам дали имам музикален слух
  • Свободен съм само вечер (в събота или неделя)
  • Твърде съм стар и може би още нещо, като извинение.

Сайтът „Аз уча музика“ се стреми да отговори и да помогне на тези, който имат желание обаче….. (довършват изречението с някой от по-горните отговори)

Мога ли да се науча да свиря (пея)

На въпросите – мога ли да се науча да свиря (пея), дали съм музикален има доста подробен отговор в статията:

Става ли от мен музикант?

Мога ли да се науча да музицирам по ноти сам?

На въпроса: „Мога ли да се науча да музицирам по ноти сам?“ също може да се намери отговор в сайта под формата на видеокурсовете по Елементарна теория на музиката. Издадени са първите две части от курса и се подготвя третата част.

Елементарна теория на музиката 1 част

Елементарна теория на музиката 2 част

Въпреки че е възможно човек сам да се научи да свири и пее по ноти, най-добрия въриант е това да става под ръководството на специалист. Тъй като музикалната материя е доста и си има свои тънкости. Музикантите изучават музикални дисциплини в продължение на 18 – 20 години, преди да започнат работа.

Предстои да бъде записан Курс по солфеж, както и редица уроци тип самоучител, но дотогава винаги може да заявите урок или консултация онлайн или на място.

Нямам време

Ето и отговора на другия въпрос – Имам ли време? Самоподготовката по курсовете и записаните уроци може да става в удобно за вас време, а ако имате електронен инструмент, може да се забавлявате учейки и през нощта, на слушалки.

Нямам учител, живея на място отдалечено от големите градове.

Това e удобството на онлайн уроците. Необходимо е само да имате интернет. Връзката и урока могат да се осъществят и чрез телефон или таблет, ако не разполагате с компютър. По този начин и най-отдалеченото място не може да бъде пречка във вашите музикални изяви.

Ако решите да заявите урок, то той също би могъл да бъде разположен в удобно време.

Нямам пари

По този въпрос ще ви препоръчам страницата: Изтегли безплатно. Условието да ползвате безплатните материали на сайта е да сте регистриран потребител, което може да направите в самия сайт или ТУК. Регистрацията е безплатна и не ви задължава с покупка. След като се регистрирате името на страницата вече е: Безплатни уроци и ноти.

Много модерно стана да се гледат клипчета в You Tube, показващи как се свири една или друга популярна песен. Доста хора на различна възраст се забавляват по този начин учейки и след това учудват своите познати и приятели с новите си умения. За целта сайтът „Аз Уча Музика“  предлага подобни видеоуроци записани с виртуално пиано, като някои от тях са безплатни, а други може да се закупят в магазина на сайта.

Ако не намирате никъде любимата песен, но много искате да се научите да я свирете, може да поръчате виртуален урок, който да ви бъде направен лично за вас.

Аз уча музика

Твърде съм стар

На това възражение ще отговоря само с факт от живота на бележит композитор. Игор Стравински, когато е бил на 42 години, вече известен по цял свят, решава да започне да учи да свири на пиано, защото не му харесва, как пианистите свирят неговите произведения. Той искал да бъдат изпълнени така, както според него трябва да бъдат изпълнени. Как мислите – дали той си е задавал въпросът за това дали е стар или не или просто е действал?

Погледнете обявите на учителите по музика – давам уроци по, например пиано, за деца от 5 до 105 години. Какво би трябвало да ви говори това?

И още един пример. Моят дядо почина на 84 години. Той беше човек от нашето време – учеше през целия си живот. За удивление на майка ми – неговата снаха на 80 годишна възраст той реши, че иска да си припомни френски език, който е знаел като млад и да се научи да свири на кавал. Тъй като беше нотно грамотен, защото по професия беше свещеник, той отиде на уроци по кавал и няколко месеца по-късно, след като му показаха основните техники на свирене, той се зае сам със своето музикално развитие в тази област. Отиде в градската библиотека, намери народни песни и всеки ден се упражняваше, като доста често ме викаше да ми изсвири някоя нова песен. По това време нямаше копирни машини и всички песни дядо ми преписваше на ръка, за да ги занесе в къщи и да се упражнява. Та ето отговорът на въпросите – Не съм ли стар и Откъде да намеря пари?

Не знам дали имам музикален слух?

Чували ли сте, че за музикално образование се приемат деца и ученици след проверка на музикалните способности на кандидатите? Наистина, понякога музикалността се „отключва“ след известно време, но има начини да се провери, дали даден човек има слух или не. Разработени са методики, които се използват отдавна. Нали никой не иска да приеме ученик, който впоследствие се оказва „музикален инвалид“ и да се чуди какво да го прави. Нито да го изгони, нито да го обучава!!!

Ако искате да проверите своята музикалност и способност за занимания с музика, сайтът „Аз уча музика“ предлага: Диагностика на музикалните способности и заложби.

Ноти

В сайта „Аз уча музика“може да намерите авторски ноти и аранжименти. Може да поръчате да ви се направи аранжимент на песен или да ви се композира музика към стихотворение или  към спектакъл.

Музика в училище

Може да потърсите консултация със специалист или да заявите урок, може да поръчате изработка на определена тема, свързана с музиката или някой от следните предмети: пиано, пеене, солфеж, хармония, теория на музиката, музикални форми, дирижиране, сценично поведение, микрофонна техника и др.

Допълнителни знания за музиката

В блога на сайта „Аз уча музика“ ще намерите знания за музиката, новини, съвети, оферти и предложения. Абонирайте се за бюлетина, за да бъдете в течение с новостите.

Надяваме се да ви бъдем полезни

Надяваме се да ви бъдем полезни. Ако имате въпроси и предложения, не се колебайте да се свържете с нас чрез формата за контакт или по телефона. Нашата цел е вие да бъдете доволни и да се почуствате добре с наша помощ.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

1 място и златен медал за Камелия Василева

Пътят на изкуството е труден, но благодарен.

Обичам те,море

На 19.05.2019 г. в Аулата на ВИНС се състоя Гала концерта на „Обичам те, море“.  За поредна година конкурсът, съвместна проява на НЧ „В. Левски“, Радио Варна и Община Варна събра деца от цяла България да творят на тема море. Конкурсът има раздели: литература, живопис и музика.

Медалистката

За пореден път възпитаник на Арт Студио „Белият делфин“ стана лауреат на фестивала. Камелия Василева получи Първо място и Златен медал в Трета възрастова група с авторската песен на Йорданка Христова „Делфините“ – музика Димитър Вълчев.  

Арт Студио “Белият делфин” Варна

През годините и други от Арт Студио „Белия делфин“ Варна с Художествен ръководител и вокален педагог госпожа Ирина Димитрова, са печелили награди и техните песни са звучали по Радио Варна. Това са: Тино Вичев – Първа награда, Емили Костова – Първа награда, Николай Димитров – две Първи награди и една Трета награда, Никита Денкова – Втора награда, Ванеса Христова – Първа награда и тазгодишната Първа награда на Камелия Василева. Миналата година Камелия спечели Първото място във Втора възрастова група, а тази – отново Първо място в Трета възрастова група. Камелия има и още една награда от конкурса – преди две години тя спечели Трето място.

Изпълнението:

Вижте изпълнението на Ками на живо.

Да пожелаем на Камелия и възпитаниците на студиото нови творчески успехи. Пътят на изкуството е труден, но благодарен.

Ирина Димитрова

Научи се сам да свириш “Една българска роза” на пиано

Добър вечер, приятелю млад.

Песента “Една българска роза” е създадена през далечната 1970 година от композитора Димитър Вълчев по стихотворението на Найден Вълчев. Строфите така вдъхновяват композитора от първия им прочит, че музиката е написана само за три дни.

1970 година песента участва в „Златният Орфей“ в изпълнението на Паша Христова и спечелва първо място.

В продължение на половин столетие песента продължава да е емблематична за България известна с гостоприемството на хората си и с българската роза, която последните изследвания отново поставиха на първо място в света по качествата на аромата й. Пее се от всички малки и големи, млади и стари  с удоволствие и гордост.

Имам удоволствието да ви предложа вариант на песента изсвирен на виртуално пиано, пригоден за самостоятелно разучаване с помощта на видеозапис.

Трябва единствено да последвате връзката в публикацията:
Научи се сам да свириш песента “Една българска роза” на пиано.

P.S. За да можете истински да свирете на пиано по-сложни неща е необходимо занятия с учител. Той ще ви направи правилна постановка на ръцете, ще ви покаже нотите, ще ви изсвири произведението, за да го чуете и да имате представа и прочее. Както при всяко нещо, което искаме да познаваме по-сериозно ни е необходимо напътствие. Повечето малки момиченца танцуват вкъщи пред телевизора, но стават ли гимнастички без треньор? Същото е и с музиката. Ако искате да постигнете по-сериозни успехи с музиката и тя да заеме по-солидно място в живота ви, е необходимо да се замислите за учител.

Но в случая може просто да пуснете видеото и да действате. Не е необходимо да познавате нотите.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Йозеф Хайдн – “Симфония с изненади”

Музиката трябва да бъде разнообразна.

Наричат Йозеф Хайдн “Бащата на симфонията”. Великият виенски композитор е написал повече от 120 симфонии, като до нас са достигнали 104 от тях. Наистина прилично количество. Нарекли са го “Баща на симфонията” не само заради многото симфонии. Той е първият, който пише в този жанр и в този случай се явява основател (баща), но и открива повечето от основните принципи на симфонизма.

“Бащата на симфонията”. Великият виенски композитор е написал повече от 120 симфонии, като до нас са достигнали 104 от тях. Наистина прилично количество. Нарекли са го “Баща на симфонията” не само заради многото симфонии. Той е първият, който пише в този жанр и в този случай се явява основател (баща), но и открива повечето от основните принципи на симфонизма.

А сега да ви разкажа за една определена симфония, наречена “Симфония с изненади”.

Хайдн обичал да се шегува. Той е бил едър, здрав мъж с много весел характер. Класическата симфония има четири части. Първата е бърза и жизнерадостна, втората бавна и дълга, третата – танцувална, а четвъртата (финалът) – отново бърза и жизнерадостна. Та проблемът бил във втората част. Тя е контрастна на първата по отношение на темпо и характер, но продължителното звученне на бавна, нежна и плавна музика действа приспивно. Знаейки структурата на симфонията, която била много модерна по това време, също както в наши дни е модерен рапът, дамите и господата се нагласяли по-удобно на столчетата си, за да не паднат, ако заспят и съвсем откровено се приготвяли за дрямка. Това не се харесвало на композитора. Той искал това, което е написал да бъде слушано, а не проспивано. Този огромен труд, който той полагал заедно с целия оркестър – да се измисли нова музика, да се разучи, да се изсвири изразително и с чувство – и какво, моля ви се, публиката да спи!!! Не само е обидно, а просто е нечувано. Проявете, моля, малко уважение!

Както ви е известно, обаче, уважението не се изисква с думи, а с действия. Виж ме, какво правя, а не какво говоря. И така Йозеф Хайдн написва “Симфония с изненади” или, както я наричат на немски – “Симфония с тимпани”. Познахте. Главната роля се пада на тимпаните.

В деня, в който била премиерата на симфонията дошли много знатни гости. Те искали да се похвалят, че първи са чули новата музика. Седнали според ранга си – най-знатните най-отпред, за да чуват и виждат по-добре. Завършила първата част и започнала втората – бавна част. Дамите и господата се настанили по-удобно и заслушали началото, все пак ако ги попита някой, трябва да изкажат мнение. Свършила основната тема и те вече успокоени се настанили за дрямка. Но изведнъж се разнесли няколко удара на тимпаните. Всички подскочили и се огледали сконфузено, а музиката продължавада се лее бавно и нежно.

Отново се настанили дамите и господата, като решили, че нещо инцидентно се е случило, задрамяли, но отново се разнесли няколко удара на тимпаните и стреснали цялата аудитория. От този момент до края никой не посмял да заспи.

Така Хайдн открил още един принцип, че музиката трябва да бъде разнообразна. Дългото и еднообразно звучене приспива съзнанието, става скучно и слушателят изключва. Затова музиката трябва да не е еднообразна.

И като всяко правило и това си има изключения. При музиката за релакс и медитации се търси точно този ефект, който Хайдн искал да избегне в музиката си – тя е бавна, еднообразна, продължителна с определена цел – да отпусне тялото и емоциите и да подготви за вглъбяване.

При написването на пиесата “Морски вълни” имах точно такава цел – релакс и вглъбяване. Гледайки сутрин рано малките морски вълнички, една след друга, една след друга, в монотонен ритъм човек се отпуска мигновено. В съпровода на лявата ръка съм имитирала точно ритъма и мелодията на вълните, а в мелодията на дясната ръка съм се старала да предам атмосферата, облаците и слънцето.

Целият сборник пиеси може да се прослуша на запис в мое изпълнение, а нотите да се закупят в магазина на сайта.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Как да се научим да свирим “Ода на радостта” от Бетовен?

“Винаги казвай истината, дори и пред трона”
Лудвиг ван Бетовен

“Братя всички люде стават” – Свобода, братство, равенство – призив дошъл още от времето на богомилите и се възродил отново във Франция през 18 век, вдъхновява Бетовен да напише „Ода на радостта“ по стиховете на Шилер.

Симфонията е произведение за Симфоничен оркестър. Оттам идва името на този инструментален състав, защото свири симфонии. Но той не стига на Бетовен. Въпреки че един оркестър наброява до 120 човека, музициращи, преживяващи и дишащи заедно под ръководството на своя ръководител – диригента. Оркестърът е  едно цяло, един нов организъм. Той не достига, не успява да изрази чувствата и идеите на композитора. Към оркестъра Бетовен добавя голям смесен хор със солисти, които да огласят, да назоват с думи, да съобщят на цялата вселена – Хора, бъдете братя! В четвъртата част на последната си Симфония №9, композиторът прави точно това. Използва мощта на симфоничния оркестър и човешките гласове, за да събуди, да призове към братство, равенство и свобода.

200 години по-късно един цял континент ще пожелае не песен, а част точно от тази симфония „Одата на радостта“ да стане химн на страните, обединили се в съюз – Европейския съюз.

Ако искате да научите да свирите на пиано „Химнът на Европа“, ще намерите видеоурокът ТУК.

Ако статията ви е развълнувала и предизвикала положителни емоции, може да споделите като оставите коментар.

Related: 12 начина за бързо учене на трудни пасажи – из Ръководство за звезди.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

7 пиеси за пиано „Морски вълни“ от Ирина Димитрова

Скъпи приятелю, пред теб е сборника с пиеси за пиано „Морски вълни“. Той предлага:  Една разходка край морето, където морските вълни се плискат в краката ти, появяват се по-големи вълни, слънцето си играе с облаците, като ту се скрива, ту се показва. След това ще преброим до пет и ще срещем  любим герой от приказките. Ще се завърнем у дома след дълго пътешествие, ще посвирим акорди, ще се спуснем по пързалката и ще чуем хубава мелодия. И всичко това, когато разучиш пиесите и ги свириш една след друга на своите приятели и близки от семейството. 

Тъй като нотите на пиесите “Морски вълни” бяха готови в навечерието на празника Великден , могат да се закупят с 65% отстъпка от магазина на сайта. Отстъпката важи до Спасовден.

Пиесите “Морски вълни” и “Мелодия” се предлагат и отделно.

Сборникът с пиеси е написан в началото на 2019 година и съдържа 7 произведения с различен характер и трудност на изпълнение. Докато „Заю Баю“ и „Четири плюс едно“  са кратки, то за изпълнението на „Мелодия“ се изискват по-сериозни умения от страна на изпълнителя. Така в малката книжка всеки може да намери подходяща пиеса за свое удовлетворение.

Съдържание на сборника:

  1. Морски вълни
  2. Четири плюс едно
  3. Заю Баю
  4. Завръщане у дома
  5. Акорди
  6. Пързалка
  7. Мелодия

Всяка пиеса поставя технически проблем пред изпълнителя и неговия преподавател. На пръв поглед „Морски вълни“ изглежда трудна, но е много пианистична, удобна, разучава се бързо и се свири лесно. Проблемът е в дължината на произведението и повторенията. Това изисква издържливо внимание до края на пиесата.

“Четири плюс едно” поставя на преден план смяната на ръцете с подходящо движение – новата ръка идва отгоре, а тази която спира се изнася отдолу.

“Заю Баю” е написана в неравноделен размер 5/8, характерен за българската музика. Зайчето си е наранило крачето и скача различно от предния ден.

“Завръщане у дома” има разнообразно движение в двете раце, като ту е паралелно, ту е противоположно и отново изисква внимание.

“Акорди” е пиеса, която упражнява правилните пръсти при свирене на акорди в различно обръщение и посока на движение. Целта е автоматизирането на подходящите за изпълнение пръсти.

“Пързалка” е с моторно движение в лява ръка в бързо темпо и гради сръчност, координация на двете ръце да свирят заедно. Изисква се  и изтъкване на мелодията, въпреки шумната лява лъка. Съпоставят се щрихи легато и нон легато.

“Мелодия” се явява най-трудна в сборника с нейната фактура – мелодия, бас и средни гласове, повтарянето на еднакво движение в средните гласове, което приспива вниманието и изисква съсредоточеност за да се издържи до края.

Пиесите могат да се изпълняват отделно една по една, в зависимост от случая, но са много по ефектни, когато се изпълняват като циклично произведение, заедно.

На ученици и преподаватели пожелавам приятна работа с пиесите за пиано от сборника „Морски вълни“.

Ирина Димитрова

Related: Акустично или дигитално пиано (кийборд)? Какво да си купим?

12 начина за бързо учене на трудни пасажи – из Ръководство за звезди.

Не очаквайте блестящи резултати веднага. На психиката и физиката са необходими технологично време за „узряване“ на произведението.

Понякога, колкото и да се упражняваме има някои пасажи, които не искат да стават добре. Може да се намират на прехода между регистрите, да имат труден интервал или ритъм. Какво да направим. При пеенето и свиренето има отделни правила, но има и общи, за които ще стане въпрос в тази статия.

Ето начините на работа, които ще ви помогнат.

1. Работа в бавно темпо.

Колкото и да ни се иска да свирим или пеем в оригиналното темпо, бавното темпо е това, в което се наместват мелодията, логическите ударения, текстовите ударения и ритъма, цезурите, интервалите. Работата в бавно темпо изисква много търпение и съсредоточеност, за да успеем да издържим до края, но се отблагодарява стократно. По това дали може да работи в бавно темпо си личи добрия и отдаден музикант.

2. Работа по начини.

Това са начини на изработване на гамовидни пасажи, арпежи и други построения в еднакви кратки нотни стойности, които трябва да прозвучат изравнено и са достатъчно дълги, за да изискват търпение и постоянство. Свирим или пеем целия пасаж разпределени по четири бавни и четири бързи стойности – например четири осмини, четири шестнайсетини, четири осмини, четири шестнайсетини и т.н. до края. След това обръщаме последователността, като започваме с с бързите – четири шестнайсетини, четири осмини и отново до край. Може да направим групи по две бързи и две бавни. Ако пасажът е в триделни стойности, тогава групите ще са по три ноти. Използва се за работа и точкуван ритъм – четвъртина с точка, осмина, четвъртина с точка, осмина или обратно – осмина, четвъртина с точка… Може да измислим и свои варианти. Ще бъдете очудени, че много скоро пасажът ще се изравни по сила и по трайност.

3. Свирете или пейте по ноти отзад напред или казано наобратно.

Ако работата ви не спори опитайте пасажа от края към началото. Моцарт е бил майстор на свиренето наобратно и много се е забавлявал от този начин на свирене. Забавлявал е и своята публика, като е обръщал различни теми от произведения и цели произведения отзад напред. След това започнете да работите в двете посоки в правилната посока и в обратната.

4. Работа с прибавяне.

Започвате от проблемния интервал и го повтаряте няколко пъти, след това прибавяте още един тон към двата и изпълнявате няколко пъти, прибавяте още един тон отпред или отзад и така, докато „довършите“ съпротивляващия се пасаж. Изпълнявате, готовия фрагмент достатъчно дълго, за да се затвърди.

5. Променете темпото.

Изпълнявайте в два пъти по-бързо или много по-бавно темпо, толкова пъти, колкото е необходимо. Внимавайте изпълнението в бързо темпо не трябва да е много често, тъй като може да доведе до неравности в силата и неритмично изпълнение.

6. Транспониране.

Транспонирането е пренасяне на един пасаж от една тоналност в друга. Това изисква не само внимание и познание на тоналностите, но ще постави пръстите, ако е инструментално произведение в нова по-трудна ситуация. Транспонирайте нагоре и надолу от оригиналната тоналност с половин тон или цял тон. Може в тоналност с един повече или по-малко знаци от оригиналната. Отново вариантите са много. При пеенето транспонирането играе също голяма роля. Ако пасажът се намира в труден за гласа диапазон, много вероятно е да се „залепят“ неточности или ритмични неравности, особено ако това е на прехода от среден към висок регистър, където гласът е по-нестабилен. Пеенето и работата в удобен регистър позволява на слуха и на певческия апарат да свикне с трудното място и после да го преодолее в необходимата височина. Много често ако тонът е труден за вземане, защото е висок, полезно е да се изпее няколко пъти с половин или един тон по-високо. След това пеенето в оригиналната тоналност става много леко и без напрежение, поради това, че е преодолян страха от високия тон. Разбира се говорим за възможностите на съответния глас, а не за тонове, които са извън него.

7. Разпяване или разсвирване с трудната фраза.

Ако имаме определена фраза, която не можем да изработим и упорито ни се изплъзва, може да си направим с нея модел на разпяване и да я пеем по хроматичната гама, така както се разпяваме с вокали или срички. Същото важи и за инструменталистите. Вземате фразичката и я изсвирвате нагоре и надолу от всеки следващ полутон.

8. При проблеми с куплета на песента

Ако работим песен и имаме проблем в куплета, то трябва да изработим съответното място с всеки следващ куплет с неговия текст. Изпявате последователно единия куплет няколко пъти, след това втория, после третия. Така ще спестите и време за да не повтаряте непрекъснато припева.

9. Работа след време.

Не очаквайте блестящи резултати веднага. На психиката и физиката са необходими технологично време за „узряване“ на произведението. Свирил си или си пял единия ден, постигнал си резултат, доволен си от резултата и на другия ден откриваш, че трубва да започваш отново. Ужас! Аз не мога да постигна нищо! Не, това е при всички. Час след час, ден след ден, седмица, месец. За изработването на едно произведение е необходимо около три месеца, за да може то да улегне, да влезе както се казва в пръстите т.е. да го запомни тялото, да се превърне в навик. Ако се сетите в този момент, колко ви е било трудно в началото ще се учудите. Ами то е толкова лесно, какво се бях стреснал тогава?

10. Оставете произведението „да си почине“.

Когато работим дълго и трудно произведение – например соната, концерт или ария е необходимо да го оставим, да го забравим за известно време – два, три месеца. След това възстановете го, като няколко пъти го изсвирете или изпеете в бавно темпо, за да не правите грешки. Много важно е в този момент да го изпълните без грешки, защото ще ги запечатате и ще ви е необходимо отново дълго да ги оправяте. И какво ще откриете. От този момент имате чувството, че вие сте измислили тази музика. Тя ви звучи много близко, лесна е за изпълнение и което е много важно, звучи зряло. След периода на почивка произведението ви звучи по нов начин. Така отлежалото вино е много по хубаво, по-ценно и стабилизирано от младото.

11. Изпълнявайте пред публика.

Когато се почувствате готови, представете своята музика пред публика. Може това да е семейството в къщи или приятели на събиране. Ще се очудите колко различно звучи вашето изпълнение. Колкото и да са ви близки хората, пред които се изявявате, наличието на друг човек предизвиква нахлуване на адреналин във вените ви и променя химическия ви статус. Оставете притеснението и срамът и свирете и пейте пред други хора. Сменяйте публиката. Така, когато излезете за пръв път на сцената, ще имате някакъв опит със сценичната треска.

12. Търсете си изяви.

Колкото по-често излизате на голямата сцена, токбова по-добре ще се справяте със сценичната треска и ще се научите да контактувате с публиката. Нали затова се трудихте толкова дълго и упорито – да зарадвате някого, някой да ви види и оцени. Сценичната треска се проявява при всички. Казвам отново – при всички. Може 40 години да си постоянно на сцената, но сценичната треска я има. Ако я нямаше, тогава публиката нямаше да се вълнува. Всеки изпълнител е човек и иска да се представи добре. Задава си въпроси, дали всичко ще върви както трябва, дали няма да има проблеми с техниката и т.н. Но това е овладяна сценична треска. Опитът е този, който помага в ръзличните неочаквани ситуации като спиране на тока, и каквото се сетите или не се сетите, защото животът е предсказуем само донякъде и също толкова предсказуеми са неочакваните ситуации на сцената.

Музиката е изкуство, което радва и изпълнителя и публиката, дарява с неповторими емоции и красота. Бъдете упорити и резултатите ще ви зарадват. И мога да ви уверя, че всеки нов път ще е по-лесно и по-вълнуващо.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Акустично или дигитално пиано (кийборд)? Какво да си купим?

Купувайки музикален инструмент не се страхувайте, че сте загубили пари. Винаги можете да продадете стария и да си купите по-нов и по-голям.

Когато решим да учим да свирим на пиано, първият въпрос, който застава пред нас е какъв инструмент да си купим.

Преди време беше лесно – имаше само акустично пиано. Но с появата на дигителните клавишни инструменти, които ще срещнем с най-различни имена като йоника, синтезатор, кийборд, дигитално пиано, фендер пиано и др., изборът става труден. Тук няма да говорим за отделните марки, тъй като и при акустичните пиана те са достатъчно много.

И така – какво да си купим?

Зависи отчасти от това, какъв инструмент искаме, но трябва да си зададем въпроса и за какво го искаме. Ако държим да се научим да свирим на пиано, то трябва да си купим акустично пиано. Това е инструментът, който разрешава на добрия изпълнител цяла гама от динамики, щрихи, нюанси на тона. Това е инструментът, с който можем да постигнем ярка изразителност и детайлно извайване на желания звук. Клавиатурата на пианото, благодарение на сложния и прецизен механизъм ни дава тази възможност. Затова акустичното пиано продължава да държи своите позиции, въпреки нашествието на неговите дигитални братя.

Акустичното пиано

От друга страна акустичното пиано е така да се каже силов инструмент. То оказва съпротива, изисква по-силен или по-лек натиск. При музицирането участва цялата мускулатура на човека от краката до главата.

Дигиталното пиано

Дигиталното пиано, така накратко ще наречем другия, електронния вариант, е много по-леко за свирене. Много инструменти имат динамична клавиатура, което означава, че тя реагира на силата на натиска, но всички са по-леки от акустичното пиано. Въпреки наличието на динамична клавиатура, все още не е достигнато съвършенството на тона и исказа, който се постига на акустичното пиано посредством допира и натиска върху клавиатурата.

Пианото като втори инструмент

За всички учащи с друг инструмент – флейта, цигулка, кларинет и т.н., както и за певците, може би по-подходящият вариант в днешно време е кийборда или дигиталното пиано. То заема по-малко място, може да се вади и прибира и има огромни синтезаторни възможности. Тези музиканти учат задължително пиано, солфеж и редица други теоретични дисиплини, за които е необходимо клавишен инструмент.

Предимства на дигиталното пиано

Какви са предимствата на дигиталния вариант. Това е един чудесен избор, ако искаме да се научим да свирим на пиано за свое удовлетворение, както и да правим песни и съпроводи. Отдавна броя на тембрите и ритмите надхвърли първоначалната цифра 100. Това са инструменти с много богати възможности за комбинации както на съвремени стилове, така и на по-стари стилове. Може да изсвирим цяло инструментално произведение или песен с интродукция, интермедии и заключение. Има възможности за съпровод както се казва с един пръст, което дава възможност и на начинаещите музиканти да получат бързи и удовлетворителни резултати. Тези инструменти имат богати набори от демо песни и произведения, като има възможност да се изключи звука на едната ръка и да остане да звучи другата, за да може да се упражнява отделно всяка ръка. Имат вградени секвенсери, с които можем да запишем музика с наслагване на няколко писти, която да изнесем на компютър. Имат възможност за усилване на звука, чрез включване към музикална уредба.

И така. След като сте решили първия въпрос – дигитален или акустичен инструмент ще си купите, нека да поставим втория:

Какъв да бъде.

За акустичното пиано можем да изредим доста марки, но общо взето зависи от това с какви средства разполагаме. Можем да помислим и за варианта втора ръка. Много пиана стоят по къщите на хората и никой никога не е свирил на тях, или се е свирило само няколко години. За акустичното пиано е много важно, колко е било използвано, заради механизма му. И така, някой е купил за своето дете или внуче пиано, но то е променило интересите си, или даже въобще не е проявило интерес. Такъв инструмент може да се окаже много ценен и на много изгодна цена. Хората искат да им се отвори място, писнало им е тази “мебел” да стои години без употреба и на всичкото отгоре трябва да й бършат праха. Но искам да ви предупредя. Никога не купувайте пиано, без да се посъветвате със специалист. Помолете някой познат, който разбира или учителя по пиано да дойде и да го види. Може да се сдобиете с инструмент, който има някакъв дефект. И не е необходимо да ви го пробутат. Много често самите продавачи не знаят, че инструмента не е перфектен. Те самите не са специалисти и знаят колкото вас.

Пиано или роял?

Колкото до това – пиано или роял? Ако имате достатъчно място в хола и искате да придадете стил, защо не, един малък роял, четвъртинка ще стои много добре. Ако обаче живеете в нормално жилище, купете си обикновено пиано. Разликите с рояла са много малки. Роялът е инструмент за концерти. Има по-бляскъв и силен звук, което не е необходимо за домашното музициране. А нека да помислим и за съседите.

Ако сте решили да купувате дигитален инструмент, то нека той да е поне с 5 октави. Какво означава това като начало не е необходимо да знаете. Този, който продава знае какво е. Най-добре е да е с 9 октави и да има динамична клавиатура. Вие вече знаете това какво означава. Нека да има вграден секвенсер. И колкото повече възможности има инструмента, толкова по-добре.

Нов инструмент или втора ръка?

Аз няма да препоръчвам марка, тъй като са много. Появяват се добри интрументи и от нови производители. Един добър инструмент може да струва доста, но хубав може да се намери отново втора ръка. Много наши музиканти свирят извън страната през летния сезон и наесен продават, за да могат да си купят по-съвременни инструменти. Така че, може да се намери много хубав, марков инструмент на прилична цена. При електронните ниструменти няма малко или много повреден. Те или свирят или не.

Добре е отново да го купите след консултация със специалист. Освен това го огледайте да няма механична повреда или да не е заливан с течност.

Да инвестирате или не?

Купувайки музикален инструмент не се страхувайте, че сте загубили пари. Винаги можете да продадете стария и да си купите по-нов и по-голям.

Предполагам, че статията ми е била полезна и е отговорила на част от въпросите, които си задавате. Какъвто и интструмент да си купите, щом имате желание, музиката ще ви донесе много моменти на радост и удовлетворение, както на вас, така и на вашето семейство и приятели. Желая ви много щастливи музикални моменти.

Related: Научи се сам да свириш “Една българска роза” на пиано

След като сте направили своя избор идва ред на музицирането. Необходимо е да изберете учител или школа. Един от вариантите е да потърсите помощ от нашия сайт. Повече за това, какво предлага вижте в статията:

Related: Как да се науча да свиря и пея сам?

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Става ли от мен музикант?

На човек му е необходимо 1% талант и 99% труд, за да успее в музиката.

Или кой може да се занимава с музика – из Ръководство за звезди

Доста често съм чувала думите „аз съм музикален инвалид“ или „аз нямам слух“. На въпроса „как разбра това“ обикновено се отговаря, че някой познат или роднина е определил, че човекът няма слух. Това се оказва съдбоносно за по-нанатъшни занимания с музика за него. Това определение съм го чувала и от деца и от възрастни, като възрастните са го чули като малки и са решили, че „присъдата“ е окончателна. Когато попитам, дали са поискали мнението на специалист, отговорът обикновено е отрицателен.

Нека сега да помислим. Кой може да определи дали един човек има слух? Съседката, майката, приятелите или музикантът? Знаете ли, има музиканти, които свирят превъзходно, постоянно излизат на концерти и получават адмирациите на публиката, а в същото време пеят фалшиво? Не е възможно? Напротив – възможно е. Разбира се тези случаи са редки, но съществуват. За да може един човек да се занимава с музика е необходимо не само и единствено да може да пее вярно. Трябва да има чувство за ритъм, да чува добре височината на тоновете, които възпроизвежда с глас или музикален инструмент, необходимо е добра координация между слуха и моторните рефлекси, чувство за форма и логика на развитие на музиката и много, много знания. Тези качества се усвояват в процеса на музициране и не винаги са свързани с гласовото възпроизвеждане. Например, свиренето на ударни инструменти е свързано основно с възпроизвеждането на ритъм и тембър.

И така, след като се уговорихме, че музикалния слух има много компоненти, нека да помислим, кой може да се занимава успешно с музика. Ще ви отговоря кратко и ясно – всеки, който има развит слухов апарат, а за певците и говорен апарат, нормална координация между крайниците и това е всичко. Нали никой не желае от детето му в първи клас да решава задачи от висшата математика, а търпеливо чака то да порасне и усвоявяйки ден след ден, година след година съответния степенуван материал в един момент да стигне и до нея. Никой не си въобразява, че ако подари на сина си топка, на другия ден той ще бъде велик футболист. Какво е необходимо? Точно така – години тренировки.

Същото е с музиката. За да стане човек много добър музикант е необходимо години наред всеки ден, включително събота,  неделя и по празници да свири или пее, ако е певец. Упражненията спират, само при тежка болест. Тоест, необходимо е посвещение. Но веднага ще ви успокоя. Ако искате да свирите и пеете просто така „за себе си“ или за „компания“, резултат може да имате след няколко седмици. Даже още след първите уроци вие ще можете да изсвирете някаква песен или упражнение, да изпеете нещо, стига да не сте от тежките случаи, при което се иска няколко месеца работа, за да се отключат способностите. Искам да ви уверя, изследванията показват, че физически здравите хора имат и музикални заложби. Тези които нямат слух са 0.1%, това означава це от 1000 човека само един няма слух. Нали не си мислите, че този човек сте точно вие?

Моите лични наблюдения като учител с 40 години преподавателски стаж са, че съвремените хора са много „по-музикални“ и по-лесно обучаеми музикално, благодарение на повсеместното развитие на медиите. Младите хора, слушат музика непрекъснато, припяват си, когато са сами и така без да се замислят развиват това, което им е вродено.

От години ходя постоянно с мои ученици по конкурси и наблюдавам как нивото непрекъснато става все по-високо, изпълненията на участниците стават все по-прецизни и съвършени. В училище също съм наблюдавала, как класовете пеят все по-добре и по-вярно, по-бързо разучават нови песни.

Музикален е този, който реагира емоционално на музиката. Вижте малките бебета – щом зазвучи музика и те започват да се клатят напред-назад. Всички започват да ги сочат и да се радват:”Детето е музикално. Личи че ще стане музикант”. Същети тези хора няколко години по-късно произнасят тежката присъда “музикален инвалид”. А всъщност, както всичко останало и развитието на музикалните способности е въпрос на израстване на гласа, на слуховия орган, на координацията между гласа и слуха и редица още компоненти. Затова още веднъж казвам – попитайте специалист. Нека той проследи вашето дете поне един месец и да види има ли развитие, “има ли хляб” в него. Когато сте болни отивате на лекар. Когато се развали колата или хладилника – търсите специалист. Кой е по-важен – колата или детето?

И така да обобщя какво е необходимо на човек да се занимава с музика? Малко слух и много желание, труд и упоритост. Не случайно великият виенски класик Лудвиг ван Бетовен е казал още преди 250 години. На човек му е необходимо 1% талант и 99% труд, за да успее в музиката.

И така, ако искате да учите музика, ако вашето дете иска да учи музика, моя съвет е действайте. По-добре е да опитате и после да промените евентуално меанието си, отколкото цял живот да си задавате въпроса: „А какво ли щеше да бъде, ако…“.

Ирина Димитрова

Related:
12 начина за бързо учене на трудни пасажи – из Ръководство за звезди.

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...

Здравейте, приятели на музиката

Добре дошли в “Аз уча музика”. Този сайт е за хора от всички възрасти и всички страни на света, желаещи да започнат да учат да свирят и пеят, или да подобрят своите умения в областта на музиката.

Related: Как да се науча да свиря и пея сам?


Тук ще намерите обяснения на основните понятия в музиката, практически уроци за свирене и пеене, ноти на песни и инструментални произведения. Може да направите заявка за урок он-лайн или на живо, както и да ви бъде записан видеоурок на определена тема, да ви се направи аранжимент и да се запише като нотен текст, да ви се композира песен или мелодия.

Related: Музика, уроци, ноти

За да получите достъп до безплатните уроци и ноти е необходимо да се регистрирате в сайта.

Ирина Димитрова

Беше ли тази статия полезна за вас?

Зареждане ... Зареждане ...